Achter de pennen van de klas creatief schrijven

Zonder daar veel over te moeten nadenken een inspirerende, vlot geschreven tekst schrijven, dat wil iedereen toch kunnen? Neem mee een kijkje achter de schermen van de klas creatief schrijven van Margot Vyverman. We laten enkele leerlingen aan het woord over wat hen drijft. Op de video kan je ook kennis maken met schrijfsels van de leerlingen creatief schrijven, gebacht door leerlingen voordracht, verbale vorming en dramatische expressie. 

Pieter (31):

Ik schrijf al verhalen sinds mijn kindertijd en ben al meerdere boeken beginnen  te schrijven, maar ik slaag er nooit in om  iets af te krijgen, omdat ik meestal na een tijdje vastzit, of het niet meer goed vind en een beter idee krijg.  Met deze opleiding wil ik technieken leren om tot een interessant en  samenhangend verhaal te komen en te vermijden dat ik na een tijd niet meer verder geraak.

Tegenwoordig lees ik vooral romans over echte mensen en hun imperfecte karakters en relaties.  De boeken van Griet Op de Beeck vind ik prachtig. Tussendoor lees ik ook wel graag eens een politieroman (in dat genre vind ik de boeken van Sjöwall en Wahlöö heel goed) of een science-fiction boek. 

Ik ben al enkele jaren bezig aan een roman over de liefde tussen een man en een vrouw die twijfelt of ze wel wil verderleven.  Maar wegens tijdgebrek ligt het al een tijdje stil, zeker omdat de tijd die ik heb nu in de eerste plaats naar de opdrachten voor literaire creatie gaat.

Het leukste vind ik het eigenlijke schrijven. Het moment waarop ik beslist heb hoe een hoofdstuk moet verlopen en kan beginnen schrijven. Als het goed gaat, zie ik de personages tot leven komen en hun karakters zich verder vormen. Wanneer een hoofdstuk goed lukt, geeft dat me ook een heel goed gevoel.

Het moeilijkste, zeker bij een roman, vind ik om in te schatten of de lezer het interessant zal vinden of niet. Beslissen of je een bepaald onderdeel lang moet uitsmeren, kort vermelden of helemaal weglaten.  Dat, en zorgen dat het klopt. Dat het verhaal logisch in elkaar zit en er geen tegenstrijdigheden inzitten.  Dat  wordt best lastig eens je een paar honderd pagina's wil schrijven.  Je wil niet dat je lezer achteraf zegt "Waarom doet dat personage niet gewoon zus of zo?", en dat je daar zelf niet aan gedacht had. 

Schrappen is een schrijftechniek die me al goed van pas is gekomen. Als een zin, paragraaf of hoofdstuk niet (meer) in je verhaal past moet het weg. Vasthouden aan stukken tekst omdat je ze nu eenmaal  geschreven hebt is begrijpelijk, maar ik heb het gevoel dat je jezelf en je verhaal er alleen maar mee in de problemen brengt.

En ook: schrijven. Als je niet goed weet hoe je iets moet schrijven, is het beter om toch al iets te schrijven dan om te zitten aarzelen tot je het wel weet,  vind ik.  Het zal misschien niet goed zijn, maar dan heb je toch al iets om van te vertrekken.

 

Caroline (44):

Ik lees vooral hedendaagse fictie, waarbij ik me graag laat verrassen. Ik probeer boeken te lezen in de taal waarin ze geschreven zijn (wat uiteraard niet altijd mogelijk is...). Tijdens vakanties durf ik me graag verliezen in literaire thrillers (bijvoorbeeld van Jo Nesbo of Karin Slaughter), dan word ik helemaal meegezogen in het verhaal en gaat het toch echt wel om de ontknoping. Mijn collectie klassiekers is beperkt, er is nog zoveel hedendaagse literatuur die op me wacht.

De stijloefeningen uit de les waren zowel fijn om te maken als interessant leermateriaal. We schreven eerst gedurende een 10 tal minuten een kort verhaal. Daarna gebruikten we hetzelfde verhaal maar herschreven we het in een andere stijl. Je kan van een tekst een juridische tekst maken of een medische bijvoorbeeld. Zelf heb ik mijn tekst ook in de wereld van de dans herschreven. Het gaat dan niet enkel om het gebruikmaken van de juiste terminologie, maar ook om het vatten van de juiste sfeer. Een aanrader!

Het moeilijkste van schrijven vind ik de beginfase waarin je je verhaal in zijn eerste lijnen op papier probeert te zetten. Je probeert de juiste toon te vatten, het perspectief te laten kloppen, je personages vorm te geven, je worstelt met dialogen, tijden. Daarna wordt het echt leuk: schrappen, de juiste woorden vinden, je fantasie loslaten op de tekst, tot je personages van vlees en bloed worden, het verhaal helemaal “tonen”, bijna alsof je in een film zit. Voor velen klinkt het vreemd, maar schrappen kan zo’n heerlijk gevoel geven. Probeer het maar.

Video's: 
Embedded thumbnail for Achter de pennen van de klas creatief schrijven
© Copyright 2016 • SLAC/Conservatorium Website ontworpen en ontwikkeld door MINSKY